Peru dag 3 – Machu Picchu Pueblo 4 mei

Om zeven uur verlaten we het hostel met maar en backpack. Mijn grote rugtas laten we in ons hotel achter en komen we later weer ophalen. We pinnen even en nemen een taxi naar de collectivo staanplaats. Eenmaal aangekomen worden we door een duits stel aangesproken die zich naar voren dringen tussen de sharks (luidruchtige verkopers/proppers). We nemen samen met hun een collectivo naar Santa Maria. We betalen maar vijfentwintig SOL in plaats van vijfendertig. Dat hadden de Duitsers al bedongen, ze hadden alleen nog twee medestanders nodig. De rit van ongveer vier uur gaat over hoge bergen en een gigantische hoeveelheid haarspeldbochten.Onderweg worden er steeds meer mensen opgepicked en als de chauffeur voor nog eens vijfhonderd kilo aan bagage op het dakrek plaatst houd de vering van zijn mini busje het eigenlijk niet meer. Iedere keer als hij over een hobbel heen gaat horen we de assen kraken en de banden de binnenkant van de wielkassen raken.

We zijn behoorlijk misselijk als we uiteindelijk uitstappen in Santa Maria. Nu is een gewone personenauto. Deze chauffeur raced over een onverhard bergpasje mat aan de ene kant een steile wand omhoog en aan de andere kant... de afgrond. Als we af en toe naar beneden kunnen kijken als er al een stukje weg weg is gevallen zien we alleen onderin de vallei de rivier stomen. Zo steil is deze afgrond.

De taxi stopt uiteindelijk in het plaatsje Santa Teresa. Hier nemen we even een half uurtje lunchpauze. De misselijkheid is gelukkig over en we genieten van ons eigen meegenomen broodje met een spectaculair uitzicht door de vallei. De volgende rit is maar een half uur en gaat over een nog slechtere bergweg naar de hydro electrische dam. Als we daar aankomen is het klimaat inmiddels volledig veranderd naar tropisch. We infromeren bij Peru Rail naar een treinkaartje. Maar voor het laatste stuk vragen ze acht en twintig Amerikaanse Dollar. Buitenproportioneel voor zo´n klein stukje. We besluiten het laatste stuk te lopen. Een mooie hike van ongeveer twee en een half uur. We lopen door de tropische begroeing en kijken onze ogen uit. Bijna aan het einde zien we al de Inka bouwwerken bovenop de bergtoppen. We vragen ons af of we vanaf hier al Machu Picchu kunnen zien liggen en of dit het is.

Uiteindelijk lopen we het toeristische plaatsje binnen waar vandaan we Machu Picchu gaan bezoeken. Aan het riviertje Agua Calientes ligt het plaatsje Machu Picchu Pueblo. Een klein goed onderhouden en opgebouwd toeristendorp. Normaal zijn we hier niet zo´n fan van maar deze plaats ziet er leuk uit en doet denken aan een Frans skidorp. We infromeren naar buskaartjes en een hostel bij het toeristen informatie punt. Nadat we bij de officiele touroperator onze buskaartjes voor morgen ochten hebben gekocht lopen we langs verschillende hostels. Omdat het laagseizoen is zou je verwachten dat je wel ergens een dealtje moet kunnen maken. Bij het eerste hostel begrijpen ze er niets van maar even later bij een hotel wel. We krijgen een grote kamer met vier bedden en een prive badkamer tegen een hele mooie prijs. Vijfentwintig procent goedkoper dan twee bedden wat we bij het eerste hostel konden krijgen. Het is wel aan een redelijk lijdruchtige straat maar dat maakt ons niet uit. Het is al lang donker en wij zijn op. We gaan douchen en zetten even de tv aan maar slapen binnen enkele minuten in.

Peru dag 4 – Machu Picchu 5 mei

Om half zes in de ochtend staan we in de rij voor de bus naar Machu Picchu. We hebben kaartjes voor de eerste lichting om Machu Picchu Mountain te beklimmen en we willen om zeven uur, als de poort open gaat, aanwezig zijn.

Als we bij de ingang van Machu Picchu worden afgezet zien we al de Efteling teferelen en controles om het park te moge betreden. Als we door de controles heen zijn is het even zoeken waar we moeten zijn. Maar uiteindelijk vinden we het eerste bordje naar Machu Picchu Mountain achter het viewing deck. Nadat ook wij even wat foto´s van een laag Machu Picchu hebben gemaakt lopen we richting de ingang.

Machu Picchu Moutain is een berg achter Machu Picchu va waar je een fantastisch uitzicht over de omgeving moeten hebben. Maar na een klim van ongeveer twee en een half uur waarvan het laatste deel over hele smalle steile traptredes die de berg op zijn gemaakt moesten we eerst eve op adem komen. Het uitzicht is inderdaad erg mooi. Maar na een half uur de berg op klimmen hadden we ook al een mooi uitzicht. Het bijzondere aan deze omgeving is dat het nog echt tropisch aanvoelt. Alleen boven op de berg is het wat kouder als het begint te waaien. Op de iets hogere bergen in de omgeving zie je dat ze bedekt zijn met sneeuw. Die Inca´s hebben deze stad op een hele rare plek gebouwd, maar wat een uitzicht hadden ze hier zeg.

De weg naar beneden via de steile trap was minder leuk dan omhoog en als we uiteindelijk beneden zijn heb ik flink last van mijn knie. Het is inmiddels bijna twaalf uur en we besluiten eerst maar even te gaan lunchen. Net buiten de poort van Machu Picchu is het restaurat dat ons weer aan een attractie park doet denken. De prijzen die ze hier voor eten en drinke vragen liggen ook niet ver van de prijzen die ze bij de Efteling vragen.

In de middag gaan we Machu Picchu zelf verkennen. We hebben nu alle uitzichten erop gezien, tijd voor de stad zelf. Het mooie is dat de meeste touriste in de ochtend Machu Picchu bezoeken. Dus nu is het ee stuk rustiger. We nemen onze tijd en struinen rustig, met de looproute mee, door deze eeuwenoude nederzetting. We zijn verbaasd hoe goed alles bedacht en gebouwd is. Bijvoorbeeld: Lags de rand van het dak steken er stenen uit die rond zijn gepolijst. Net alsof er een boomstronk horizontaal uit steekt. Bij een ander huis dat is gerenoveerd zien we dat deze stenen werden gebruikt om het dak aan het huis vast te binden. Bij de terassen steken er stenen uit die als trap dienen. Dus bij alle trassen hebben ze een `zwevende trap`.

We doen het overal lekker rustig aan en hoe later het wordt, hoe rustiger het is in Machu Picchu. De Lama´s die hier staan te grazen zijn absoluut niet bang voor mensen. Als een tourist een zakje chips open trekt komt er een grote lama even kijken of die er een paar krijgt of zelfs kan stelen.

Aan het einde van de middag nemen we de bus terug naar Machu Picchu Pueblo. We lopen wat rond door het plaatsje en zien veel te touristische restaurants met allemaal het zelfde menu. Uiteindelijk vinden we vlak bij ons hostel een leuk restaurant. Ze hebben een Italiaanse kaart maar deze plek ziet er verreweg het gezelligste en schoonste uit. Onze keuze was een goede. We hebben heerlijk gegeten in dit restaurant dat alle maaltijden volledig zelf maakt. We hebben de koks zelfs gnocchi zien vouwen. En onze lasagna pe pasta maaltijd, die kwam uit een houtgestookte oven.

Peru dag 5 – Machu Picchu 6 mei

Lekker op tijd verlaten we ons hostel. We lopen weer terug langs de spoorlijn naar de hydro-electrische dam om daar de eerste taxi richting Cusco te nemen. Als we daar aankomen zijn we de enigste twee touristen. We spreken een taxi chauffeur aan om ons naar Santa Teresa te brengen. Uiteindelijk bied hij ons aan om ons voor tachtig sol direct naar Cusco te rijden. Oongeveer dezelfde prijs als wat we op de heenweg ervoor hebben betaald. Hij wil dan alleen nog wel wachten op eventueel andere passagiers. Maximaal tien minuten belooft hij. Geen probleem want we hebben onderweg nog een aantal touristen gezien die deze kan op lopen.

Als twee spaanse dames er aan komen lopen en ook onze kant op blijken te reizen vertrekken we. Maar eenmaal in Santa Teresa aangekomen moeten we zijn taxi uit en in de volgende taxi plaatsnemen. Uiteraard wil hij het geld voor de hele rit naar Cusco hebben. Dit wordt een behoorlijke verhitte discussie en als hij aan blijft dringen op de betaling van de hele rit ontplof ik bijna. Uiteindelijk druipt de taxichauffeur af als hij doorheeft dat hij me echt boos heeft gemaakt. Omdat de chauffeur zo ongelofelijk associaal te werk ging betalen de spanjaarden en wij hem niet. We nemen plaats in de volgende taxi. Voordat de nieuwe taxichauffeur plaats neemt vraagt hij ons de normale fee van vijf sol per persoon te betalen aan de vorige chauffeur. Ook maakt hij een nette prijsafspraak voor de rit naar Santa Maria. Nadat we de nieuwe taxichauffeur hebben betaald gaan we weer verder.

De afgelopen nacht heeft het hier blijkbaar heel erg veel geregend. Op een gegeven moment staan we stil op een smalle bergpas. Grote machines zijn in de bocht bezig om zand en stenen aan de kant te schuiven. Een aardverschuiving heeft deze bergpas volledig begraven. Gelukkig waren de wegwerkers al een tijd bezig en kon de weg snel weer vrijgegeven worden. Als we in Santa Maria aankomen kunnen we bijna direct doorstappen in de bus naar Cusco. De rit in de bus is lang en onconfortabel. Maar na vijf uur schommelen zijn we dan eindelijk in Cusco. Het eerste wat we doen is onze tassen bij het hotel ophalen. Daarna pakken we een taxi naar het centrum. Vlak bij het Plaza de Armas vinden we een leuk restaurantje en raken we aan de praat met Belgen. Een vader die zijn zoon op komt zoeken die stage loopt in Lima. Na het eten kopen we nog wat souvenier en om half elf stappen we in de bus naar Bolivia. Een blikembezoek aan Peru, maar zeker wel eentje die meer dan de moeite waard was.