Peru dag 1 – Cusco 2 mei

Op het busstation in Cusco aangekomen wachten we even tot het licht wordt. Het is vroeg in de ochtend en lopen met al onze spullen door de donkere straten van Cusco lijkt ons geen best idee. Na de beroving in Santiago zijn we wat dat betreft nog wat oplettender geworden en Peru is weer een nieuw land. In het licht lopen lopen we in een half uur naar het hostel; Inka Casa.

Even lekker chillen, douchen en kennis maken met de vriendelijke gastvrouw. Het is maar zeventig soles cent naar het centrum en  we nemen de bus. Lekker tussen de locals die je aangapen. We stappen uit bij het historisch centrum, de tempel van de zon en via smalle steegjes komen we bij grote pleinen met veel historische Spaanse gebouwen. Mooi.

We slenteren rond, eten heerlijk een salade bij een frans, peruaans eettentje en gaan in de middag naar het ministerie van cultuur voor de entrée kaartjes van Machu Pitcchu. Over drie dagen zullen we door de entreepoortjes het wereldwonder aanschouwen. We hebben er veel zin in.

Bij de toeristeninformatie informeren we naar de mogelijkheden om bij Machu Pitcchu te komen. Er zijn drie opties, twee hiervan bevatten een gedeelte met de trein en de derde optie betreft veel collectivo's (gedeelde taxi's) en twee uur lopen). We stappen de peruaanse spoorwegen binnen en vallen stijl achterover van de prijzen voor de treinkaartjes, dus de keuze is snel gemaakt. Het worden twee lange dagen heen en terug naar Aguas Calientes, het dorpje waarvan je de bus naar Machu Pitcchu pakt.

Vroeg in de namiddag pakken we de taxi terug naar het hostel. Marco heeft last van zijn buik en willen er vroeg in duiken. In het donker lopen we nog even naar buiten om naar de supermarket te gaan voor een broodje als avondeten. Helaas stoot ik mijn teen en eindigen we beide met pijn op bed. Ach ja, een ongelukje zit in een klein hoekje.

Peru dag 2 – Cusco 3 mei

De buikpijn van Marco is over en mijn teennagel zit nog aan mijn teen vast dus we trekken eropuit. Op naar Pisac. We nemen een collectivo en komen terrecht in een leuk dorpje een half uur rijden van Cusco. Onderweg komen we al helemaal in het Peruaanse plattelands leven door de mooiste uitzichten. Goene bergen, diepe dalen met kleine dorpjes. Traditioneel gekleden mensen en overal restanten van de Inca's.

Er is een grote toeristische markt en natuurlijk raken we verleid ook wat souveniers in te slaan. Van Alpacawollen truien en sjaals, kleurrijke mutsen en handgeschilderde schalen er is van alles te verkrijgen. We lunchen wat en struinen zo wat rond.

In de middag nemen we de taxi naar enkele Inka ruines. Meerder grote terrassen, pitoreske stenen huisjes en allemaal gelegen in groene klei en steen ondergrond. We komen al helemaal in de sferen en krijgen nog meer zin in Machu Pitcchu. Al met al een erg leuke dag.

Op de terugweg stoppen we om een buskaartje naar La Paz te kopen. Ja, nu alweer hebben we gepland Peru na Machu Pitcchu te verlaten. Heel jammer, maar we kunnen niet alles. En nu het einde van onze reis en budget in zicht komen moeten er keuzes gemaakt worden.

In de avond eten we bij een Peruaanse pitza maker. Alles is heerlijk zelfgemaakt en wordt afgebakken in een houten pitzza oven. Om je vingers bij af te likken!