Myanmar dag 1 – Yangon 15 oktober

Spreuk in Myanmar, alleen echte vrienden zeggen wanneer je gezicht vies is. code 1006.

We staan vroeg op. Om vijf uur s’ochtends staat de taxi bij ons hotel klaar om ons naar het vliegveld te brengen. We hebben eerst een vlucht naar Bangkok om vanuit daar door te vliegen naar Yangon. Omdat het nog erg vroeg is gaat de check-in en de douane controle lekker snel en soepel. De overstap op het volgende vliegtuig op Bangkok  ging ook erg vlot en soepel. Op Puket hebben we een sticker op ons shirt gekregen met “Fly-thu” er op en we worden door een medewerker op Bangkok uit de rij gevist en naar ons volgende toestel geloodst.

Eenmaal aangekomen in Myanmar gaat, verbazingwekkend genoeg, de douane controle erg snel en liggen onze tassen al op de band. We zijn echt in no-time Myanmar binnen. We lopen in de aankomsthal naar een taxi stand en nemen een taxi voor achtduizend Kyatt  (ongeveer vijf en een halve euro). Als we naar het hotel worden gebracht zien we dat Myanmar echt een ander land is. Op een of andere manier verwacht je dat het toch wel ergens op Thailand lijkt alleen dan zonder al de toeristen. Maar Myanmar is warmer, vochtiger de mensen kleden zich echt anders, meer traditioneel en de bebouwing is een stuk minder onderhouden. Uit sommige gebouwen  beginnen al zelfs bomen te groeien terwijl het gebouw nog wordt bewoond.

Overal zie je kleine marktkraampjes waar je van alles kunt kopen en kleine cafeetjes en restaurantjes.

Eenmaal aangekomen bij het hotel krijgen we tot onze verassing een room upgrade! We krijgen een iets grotere kamer met uitzicht op de straat. Verder hebben we een eigen badkamer en een airco. We droppen onze spullen en gaan de stad is. We hebben het hotel in het historisch centrum van Yangon geboekt. Vlak bij Chinatown, little India en de Sule Pagoda.

Als je dan eenmaal midden op de dag rondloopt in een stad waar het makkelijk naar de 40 graden gaat met een hode luchtvochtigheid. Op een redelijk brede straat, zes baans éénrichtingsverkeer, met een te smal trottoir waar rechts en links marktkraampjes met eten en etenswaren staan. Dan komen de drukte , de indrukken en luchtjes wel even op je af. Als je dan eenmaal een tijdje rondloopt en begint te wennen aan de warmte, drukte en het ritme van hoe iedereen zicht door het verkeer en de marktjes heen wurmt dan gaat het wel weer. Uiteindelijk besluiten we gewoon wat eten bij een aantal kraampjes te kopen. Na deze eerste dag gaan we wel op tijd terug neer het hotel omdat het ook weer vroeg dag was.

Myanmar dag 2 – Yangon 16 oktober

We staan bij tijds op want we willen de rest van Yangon zien. Na het ontbijt gaan we richting de rivier om langs de rivier op te lopen. Wij kunnen vanuit het hotel 2 straten oversteken en dan zijn we er. Aan de oever van de rivier is het een drukke bedoeling. Hier ligt ook de grote have vlakbij en het is een komen en gaan van vrachtwagens en kleinere schepen. Hier merken we ook direct dat de mensen hier zich ook niet bewust zijn van het milieu en hoe ze hiermee om horen te gaan. Bij deze havenplaats zijn er ook weer veel marktjes en stalletjes. Iedereen gooit hier zijn troep van zich af en niemand kijkt er verder naar om. In de lucht hangt ook de lichte stank van de vuilnisdump zoals wij die vroeger kende.

Aan het einde van deze have steken we weer de straat over omdat er aan de overkant oude koloniale gebouwen staan en we gaan wat drinken bij het “strand” hotel dat in één van deze, goed onderhouden, koloniale gebouwen zit.

In de middag lopen we naar de Shwedagon Pagona. De Shwedagon Pagoda is niet te missen. Deze 99 meter hoge gouden pagoda is vanuit veel plekken in de omgeving te zien en niet te missen. Deze vergulde stupa is de meest heilige pagoda in Myanmar. Het verhaal gaat dat het relikwieën van de vier voorgaande Boeddha's van de huidige kalpa bevat. Onder andere een aantal haren van het hoofd van Gautama.

Om de grote gouden stupa staan veel kleinere witten stupa’s nog één gouden stupa en een aantal andere religieuze gebouwen. Dit is een zeer indrukwekkende plek een we zijn er ook gebleven om de zonsondergang te zien. Als het goed is moet je net voor de zonsondergan de duizenden diamanten die in de kroon verwerkt zitten zien fonkelen. Helaas hebben wij dat niet gezien maar de zonsondergang was niet minder spectaculair.

Myanmar dag 3 – Yangon 17 oktober

Na het ontbijt gaan we richting de trein. Het begint alweer een hele hete dag te worden dus we doen het rustig aan.

Yangon kent een circulaire trein die een attractie op zich is. De circulaire trein heeft een dubbel spoor dat een rondje maakt door Yangon heen. Een heel rondje door Yangon duurt drie uur. Bij deze trein moet je je oude locomotieven voorstellen die een aantal wagons voorttrekt. Deze treinstellen hebben de indeling van een metro. Dus aan beide zijde lange banken waar je kunt zitten en een railing waar je je aan vast kunt houden. In plaats van airco hebben deze treinen ventilatoren aan het plafond hangen en geen ramen of deuren. De treinstellen zijn helemaal open. De rails waar deze treinen over rijden zijn in dezelfde, slechte staat. De trein hobbelt en schud heen en weer als je het traject aflegt.

Bij de vierde halte gaan we er uit en lopen we richting het park dat we als eerste willen bezoeken.

Het park bestaat uit een grote vijver met een loopbrug langs de rand en waarmee je naar de kleine eilandjes kunt lopen. In deze grote vijver liggen twee grote schepen met grote gouden draken als boeg.

Nadat we hier een tijdje hebben gelopen pakken we een taxi naar onze volgende bezienswaardigheid. Een hele grote liggende  boeddha. Om de boeddha is er een groot gebouw neergezet om het beeld tegen de elementen te beschermen.

Aan het einde van de dag nemen we weer een taxi terug naar het hotel waarna we bij een straatrestaurantje wat gaan eten.

Myanmar dag 4 – Yangon 18 oktober

Na het ontbijt proberen we een boot te vinden die ons naar Dala, aan de overkant van de rivier, kan brengen. We hebben gelezen dat er een veerpont moet zijn. We weten alleen niet waar. We beginnen direct tegenover ons hotel. We kunnen geen veerpont vinden maar wel veel kleine bootjes die af en aan naar de overkant en terug varen. Als we met één van deze bootjes over te steken worden we iedere keer weggewuifd. Iedere keer krijgen we ook de mededeling dat het verderop is. Dit gebeurd ons dus bij ieder piertje en aanlegplekje. Helemaal aan het einde zien we wel een veerboot.

Als we kaartjes proberen te kopen mag dit weer niet. We vragen waar de boot naar toegaat maar krijgen een onverstaanbaar antwoord. Als we vragen hoe we dan naar Dala moeten worden we terug gewezen (niet verder). We lopen weer terug naar de vorige aanmeerplek. Hier krijgen we weer hetzelfde verhaal, we moeten verderop zijn. Na 3 aanmeerplekken te terug te hebben gehad en allemaal met hetzelfde antwoord gaan we maar weer terug naar de pont. Hier krijgen we weer het verhaal dat we weer terug moeten lopen naar één van de vorige aanlegplekken.

Beetje teleurgesteld laten we Dala maar voor wat het is.

We lopen het historisch centrum weer in opzoek naar “de fotogenieke” straat en lopen vervolgens verder naar het park. Als we daar aankomen is er een grote bijeenkomst. Van wat we ervan kunnen maken is het een politieke bijeenkomst van de NLD. De nieuwe politieke partij die sinds 2010 enigszins invloed uit kan oefenen op de huidige militaire regering.

Omdat het wordt aangeraden om bijeenkomsten en met name politieke bijeenkomsten in het buitenland te mijden gaan we naar de andere kant van het park.

Aan het einde van de dag worden we door een taxi opgehaald en afgezet bij het busstation. We hebben een nachtbus naar Mandalay. We hadden niet veel van de bus verwacht maar waar we in terecht kwamen hadden we en niet verwacht. Het was een zeel lux uitgeruste VIP bus met echte slaapstoelen. De stoelen waren ook veel breder dan wat we normaal gewend zijn.