Vietnam dag 21 – Mekong Delta 1 december

We zitten om zeven uur aan het ontbijt en checken om half acht uit bij het hotel. Met de taxi gaan we naar het busstation. We kunnen gelijk een buskaartje kopen voor de negen uur bus naar Can Tho. De bus is een slaapbus en we hebben plaats helemaal achterin de bus. Ze rijden hier als bezetenen, maar gelukkig slapen we een stuk van de reis. Dat is zeker een nieuwe verworvenheid door deze reis, overal kunnen slapen.

Om twaalf uur pakken we de taxi naar green village homestay. De taxi moet een tijd zoeken maar uiteindelijk vinden we het en lopen het tuinpad in. We worden begroet door de honden en de eigenaresse komt op ons af. Het is zo’n vriendelijke vrouw en de homestay ziet er fantastisch uit. Dit is een super afsluiting (één na laatste dag van Vietnam).

Ze heeft voor ons een bungalow beschikbaar en samen met de eigenaresse regelen we alles voor de volgende dag, bus, tour, boot naar Cambodja en als laatste vraagt ze het hotel een tour te regelen voor het groene bos. We zijn super blij dat alles geregeld is en dat we geen tour geboekt hebben. Dit is de afsluiting waar we naartoe opzoek waren.

Na het heetst van de dag pakken we de fiets en maken een rondje over het platteland in de Mekong delta. Iedereen die we tegenkomen is zo aardig en de mensen in het zuiden zijn echt anders dan in het noorden. Nadat de fietsen genoeg van ons hebben en het begeven nemen we een colaatje in een lokaal restaurantje. Even chillen en het Mekong leven aan je voorbij laten trekken.

Zonsondergang bekijken we vanuit de hangmat terwijl de honden spelen en onder de hangmatten door proberen te rennen. Wat is het hier prachtig. Dit deel van Vietnam, daar willen we nog wel een vakantie vieren.

De eigenaresse heeft gekookt en we schuiven aan voor een meloensoep, varkensvlees, gestoomde groente en bananenbloemsalade. Als afsluitertje krijgen we een shotje slangen rijstwijn. Een grote vijfliterpot met zeven slangen erin wordt te voorschijn gehaald en we krijgen te horen dat de slagen levend in de rijstwijnpot worden gedaan en op deze manier ‘happy’ sterven. Het is zeer sterke alcohol met een pittige nasmaak. Waarschijnlijk was dit een once in a lifetime experince.

Voor deze avond heb ik voor acht euro een hot stone massage van 1,5 uur geboekt. Dat kleine vrouwtje maakte met haar krachtige lichaam heel wat spieren bij me los. Ze loopt over me heen en gaat met haar knieën drukkend over mijn rug. Het zal morgen wel spierpijn opleveren.

Vietnam dag 22 – Mekong Delta 2 december

In de vroege ochtend (vijf uur) gaat de wekker. Tas inpakken en om kwart voor zes vertrekt de Mekong boottour met nog twee andere koppels van de homestay. We lopen naar een zijtak van de Mekong rivier en stappen in een houten boot. Prachtig alle planten op het water en aan de waterkant,een volledig pallet van groen met tussendoor huisjes van kokosnootbladeren en bootjes.

Het eerste doel van de tocht is de wholesale floting market. Op oude en slecht onderhouden houten schepen wonen en werken de handelaars. De handelswaar ligt in de kajuit en om te laten weten wat de handelaren verkopen plaatsen ze een paar producten op een paal op het het bovendek. We zien met name vele groentes en fruitsoorten. Een enkel bootje is ingericht als restaurantje of bijvoorbeeld ijsverkoper (niet om op te eten naar om dienst te doen als koelkast).

De tweede bezienswaardigheid is de rijstnoodle fabriek. Van rijstpoeder wordt pap gemaakt waarna grote dunne pannekoeken worden gemaakt. Gebakken op gestookte rijsthulzen. Hierna drogen de rijstpannekoeken vier uur in de zon. Als laatste stap worden de pannekoeken gesneden in reepjes waardoor de noodle vorm wordt verkregen.

De rijstnoodlefabriek is een familiebedrijf en de werknemers hebben trots in hun beroep. Desalniettemin werken ze van 6 uur ’s morgens tot 6 uur’s avonds nonstop zonder weekend of vakantie. Onmogelijk om dit voor te stellen.Volgens de gids (een Vietnamese student) is dit een familie die het goed heeft in Vietnam.

De gids vertelt ons dat het onderwijs systeem in Vietnam tot een business is gemaakt en dat hierdoor een hoop Vietnamesen niet meer naar school kunnen. De ouders kunnen het zich niet veroorloven. In zijn familie kan hij als enigste zoon van drie studeren.

We lopen weer richting de boot en stoppen bij een restaurantje voor ontbijt. Het ontbijt is een glasnoodle beefsoepje. Het meest gegeten ontbijt in Vietnam. Lekker maar toch een beetje zwaar op de maag, die warme maaltijden in de ochtend.Cultuurverschilletje J.

Terug in de boot varen we naar de markt. Hier zien we allerlei soorten fruit, vlees en vis. Helaas vind er veel dierenleed plaats van plakband om levende eendenlijven tot spartelende visjes in minimale hoeveelheid water en vastgebonden levende kikkerlijven. Niet prettig om te zien.

Om half elf stappen we in een schommel de hobbel en bobbel bus naar Chao Doc. De rit duurt vier uur.

De bus is natuurlijk verlaat dus we haasten ons naar het hotel om nog op tijd voor de tweede tour van de dag te zijn. Het is een heerlijk hotel en we worden gelijk goed verzorgt, snelle douche, boot voor morgen naar Cambodja is geboekt en de lokale gids wordt gebeld voor de tour naar het groene bos.

Tien minuten later staan er twee motermuizen voor het hotel en crossen we achterop de moter weg van de stad naar het platteland. Het is een verschrikkelijk mooie omgeving over asfalt, zand en weggetjes zo breed als de banden van de scooters. Onderweg zien we boeren, dieren, eenden boerderijen, rijstvelden, bergen veel water en veel bruggetjes. Veertig minuten lang genieten we van het uitzicht en de wind rondom ons lijf.

Aangekomen bij het bos stappen we in een boot. De boot vaart door een kleine kanaaltjes die omringd worden door kleine, smalle grijzige boompjes. Aan de bomen kan je goed zien dat het nu laag water is, want wat er in het water zit, hangt ook een vijftig centimeter boven het wateroppervlakte in de boom. Grote waterlelies steken boven het water uit en we horen en zien overal vogels.

Na een klein stukje gevaren te hebben moeten we er alweer uit. We lopen tegen een wal op en zien aan de andere kant van de dam nog kleinere waterwegen en een kleiner bootje ligt op ons te wachten. Met dit kleinere, motorloze bootje worden we rondgepaddeld. Heerlijk rustig en geruisloos door een hele mooie groene omgeving. Op het water liggen allemaal kleine groene plantjes en er is een “pad” zichtbaar waar de bootjes al eerder hebben gevaren. Zonder dit “pad” zou je denken dat je hier over de planten zou kunnen lopen. We zie overal vogels scharrelen naar voedsel.

Na een, voor ons gevoel, veel te korte rit worden we weer bij de wal afgezet. We gaan gelukkig niet terug naar de vorige boot maar lopen een stukje door. We komen terecht bij een uitkijktoren en kunnen vanaf hier goed zien hoe groot de omgeving is. Als we eenmaal beneden zijn laten de gidsen ons zien welke dieren er allemaal in deze omgeving te vinden zijn. De dieren worden onder zulke erbarmelijke omstandigheden vast gehouden dat wij hier weer zo snel mogelijk weg willen.

Via een wiebelig bambo bruggetje gaan we naar de overkant van de wal om onze wandeling terug te maken naar de grotere boot. Als we met de boot eenmaal terug zijn bij de ingang begint het al iets te schemeren. We doen snel onze helmen op en stappen achterop de scooters van onze gidsen. De gidsen nemen de niet toeristische weg terug. Maar onderweg wordt het toch al snel donker en zien we in de verte onweer boven het vlakke landschap binnen rollen. Van achter op het scootertje ziet het er spectaculair uit. Met grote bliksemschichten die de vallei doen verlichten. Gelukkig gaat het onweer niet onze kant op en komen we veilig en droog weer aan bij ons hotel.