Vietnam dag 6 – Sapa 16 november

Na een avond in de nachtbus (weer een ervaring op zichzelf) worden we om half zes s’ochtends naar ons hotel gebracht door een onbeschofte taxichauffeur. Hier aangekomen dienen we in de lobby te wachten tot zeven uur (start van het ontbijt). In de hotellobby zijn er twee douches beschikbaar voor gebruik.  Zo goed als het gaat douchen we naast het toilet.

Om half negen begint de eerste wandeling naar Cat Ba. De omgeving is gehuld in een sluier van mist welke snel beweegt door de wind. We lopen naar beneden en onder de mist verschijnen de rijstvelden en bergen. Mooie omgeving alleen alles behalve authentiek. Het dorpje waar we naar toe lopen over de asfaltweg bestaat alleen uit shops, er wonen geen mensen. Voor de toeristen is dit ‘dorp’ opgebouwd. We zien een geïmproviseerde dansshow met veel te harde muziek. Verwachting en aanbod zijn hier niet helemaal op elkaar afgestemd.

Tijdens de wandeling komen we langs een waterval vele varkens, ganzen, kippen en waterbuffels. Haha die biggetjes zien er wel erg schattig uit, wellicht toch een huisdier varkentje voor thuis? Dezelfde weg welke we naar beneden aflegde leggen we ook weer naar boven af. In de namiddag doen we het lekker rustig aan en werken we het blog een beetje bij. Ik ben bezig met een filmpje van Myanmar. To be continuit.....

Vietnam dag 7 – Sapa 17 november

‘s morgens bij het ontbijt in hotel krijgen we koude koffie in een kopje waar al uit gedronken is. Als we er iets van zeggen en om nieuwe koffie vragen trekt de serveerster haar lip op en antwoord “No” en ze loopt direct weer weg. Wat een uitstekende service!

Met onze gids en vele andere lokale vrouwen starten we de trekking. De internationale groep bestaat uit tien mensen. De paden zijn smal, veel stijl omhoog en stijl naar benden en regelmatig modderig en/of  glad. Aan veiligheid besteed de gids niet te veel aandacht aangezien we over kleine richeltjes bij de rijstterrassen lopen. Gelukkig gaat het allemaal goed en voor we het weten is het tien uur en brand de zon hevig op ons lichaam. Vanwege de hoogte is de zon erg fel.

Regelmatig staan we stil om te genieten van de uitzichten. Tijdens het lopen let je voornamelijk op het pad en je voeten dus de nodige stops zijn welkom. Het tempo ligt een stuk lager als de trekking in Myanmar en we merken dat we in vergelijking met de rest van de groep best een tandje extra bij zouden willen zetten. Ja na 3 maanden wandelen in de benen went een sneller tempo snel.

Tijdens de trekking knopen de lokale vrouwen in traditionele kledendracht regelmatig een praatje aan. Waar kom je vandaan, enz. Het is leuk tot het moment komt dat het gesprek zich went in een verkooppraatje en ze graag tasjes, sjaals en armbanden aan je willen verkopen.  We hadden deze verhalen al gehoord van het Australische koppel bij de trekking van Myanmar dus we waren al op onze hoeden. Maarja leuk is anders, want ze zijn erg aanhoudend.

Rond koffietijd is er een rustpauze ingelast waar we onder een afdakje tegen de zon op boomstronken even kunnen genieten van de omgeving. Als drinken krijgen we een stuk jonge bamboe. Wanneer je erin  bijt spuit het sap in je mond. Het is lekker verfrissend. De bamboe zelf eet je niet op maar gooi je weg nadat alle sap eruit gezogen is. We hebben dit regelmatig in survivalshows op televisie gezien, maar om het nu zelf te mogen uitproberen is een stuk leuker.

Na de lunch bezoeken we een schooltje. Wel grappen nog dat de eerste les op het schoolbord Sales zal zijn. Echter in het klaslokaal blijkt dit al wel Engels te zijn, voor kinderen van een jaar of 5-6.  De kinderen worden goed voorbereid op hun contact met toeristen en voornamelijk om spullen te verkopen. Het is vervelend tijdens de trekking steeds kinderen met hun te verkopen spullen af te wijzen en te vragen waarom ze niet op school zitten. Je hoopt een betere toekomst voor ze.

Aan het eind van de dag hebben we dertien kilometer gelopen met uitzicht op bergen, rijstvelden, wat dorpjes en veel groen. Helaas zijn de rijstvelden net geoogst (dit hebben we gezien in Myanmar) waardoor we nu vrijwel geen boeren op hun rijstvelden aan het werk zien.

In de namiddag rond zonsondergang lopen we samen nog een rondje door het dorpje. Alle dorpsbewoners dragen ‘westerse’ kleding en we krijgen sterk het gevoel dat de gidsen en verkopers alleen traditionele kleren dragen voor de toeristen.

We slapen in een voor toeristen gebouwde homestay. Veel authentieks is er niet aan deze trekking, echter maken de uitzichten dit meer dan goed. Het voelt goed weer ‘gesport’ te hebben, al was de trekking in onze ogen dan ook easy peasy :).

We kletsen onderweg en met het eten weer met iedereen. Het valt ons op hoeveel mensen voor langere tijd aan het reizen zijn. En het valt op als iemand ‘maar’ drie weken of minder op vakantie is. Het gemiddelde gezelschap deze trekking is iets jonger dan ons dus de biertjes vliegen de koelkast uit. Na het avondeten komt de gastheer op de proppen met ‘ Happy water’. Zelf gebrouwen sterke alcohol.  Je snapt al het gevolg. Een erg gezellige avond een dronken Marco en een aangeschoten Jorieke. Nouja, na 3 maanden op reis te zijn is dit de eerste keer dus ‘what the hell’.

Vietnam dag 8 – Sapa 18 november

Uitgedroogd worden we na een korte en koude nacht wakker. We gooien veel thee en een liter water naar binnen met een aspirine en we zijn weer helemaal klaar voor de trekking van vandaag. We krijgen bananenpannenkoeken met stroop als ontbijt en na afscheid genomen te hebben van de familie vertrekking we stijl omhoog richting de rijstvelden.

De ochtend verloopt snel en we komen als eindpunt uit bij een waterval. Mooi uitzicht, even een goede positie innemen voor de foto en woeps, ik glij onderuit. Ik kom ongelukkig neer op mijn billen en hoofd. Het doet vooral pijn verder geen bijzonderheden. Iedereen is erg behulpzaam en we merken dat er erg veel medisch personeel meeloopt met de trekking. Altijd handig.

Na de lunch gaan we met de auto terug naar het hotel en ’s avonds pakken we de bus naar Hanoi. Al met al een zeer geslaagd trekkingsuitzicht en veel gezelligheid gehad met de mede reizigers. Waarschijnlijk zullen we er nog wel een paar tegenkomen op een andere plaats in Vietnam of ergens anders.