Vietnam dag 3 – Halong Bay 13 november

’s Morgens worden we bij ons hotel opgehaald voor de trip naar Halong Bay. Een busrit van tien over acht  tot half één. Tussendoor stoppen we voor een korte break en kijken hoe een leger vietnamezen schilderijen borduren. Erg mooi, maar wel bizar. Aangekomen in de haven van Halong Bay worden we met een kleine boot naar de grote boot gebracht. De hut waar wij slapen ziet er prima uit en dit is een goede kans te wennen aan het bootleven voor het geval we over een paar maanden een trip naar Antarctica kunnen maken. Tijdens de lunch varen we richting het karstgebergte met kalksteenrotsen welke uit het water opdoemen. Gigantisch wat een plek. In de baai aangekomen stappen we op een kleiner boot welke ons naar de kano’s brengt. Peddelend brengen we de tijd door, het is tijd om te genieten van de natuur!

Terug op de kleine boot varen we naar een eilandje met uitzichtpunt en strand. Rond zonsondergang zien we de omvang van een klein stuk van de baai. Helaas is het bewolkt maar hierdoor is het uitzicht niet minder mooi. Geweldig. In de schemer nemen we een duik in het water en het is heerlijk warm. Het water is haast warmer dan op het land. De eerste dag is goed begonnen. In de avond op de boot rollen we zelf een springrol en smaakt het diner.

’s Avonds hebben we nog een flinke discussie met de gids over het verloop van dag twee. Hij wil ons laten afdruipen met een totaal ander programma dan we geboekt hebben. Helaas heeft hij bij ons hiervoor niet de juist personen voor zich en na ander halfuur snapt hij dan eindelijk wat voor trip we de volgende dag verwachten. Vermoeiend die betweterige, boze, ons af te willen afzetten gidsen. We laten ons niet kisten, we hebben immers voordring cursus in Rusland gehad en wanneer je die hebt volbracht is er geen sollen meer mogelijk J.

Voor het slapen kijken we op het bovendek nog even naar de andere boten in de baai. Vele lichtjes verlichten een donker water en rotsen oppervlak. Het blijft helaas bewolkt waardoor de sterren niet zichtbaar zijn.

Vietnam dag 4 – Halong Bay 14 november

Bij het ontbijt horen we van medereizigers over de aanvallen in Parijs. Geschokt zijn we, wat een verschrikkelijke gebeurtenis. Afgelopen mei met mijn verjaardag waren we er nog een weekendje en nu dit. De wereld op zijn kop. Wat verschrikkelijk voor de achterblijvende families. De rest van de komende dagen blijft dit door ons hoofd spoken en we proberen het nieuws te blijven volgen.

Na het ontbijt bezoeken we een erg toeristische grot. Niet helemaal mijn cup of tea, maar wel aardig om te zien. Hierna worden we opgepikt door een kleine dagboot met in totaal maar elf toeristen. We hebben een dag voor ons met sight seeing in Halong Bay, kanoën en zwemmen.

We varen verder de baai in en raken steeds verder los van de toeristenstroom tot we als bijna enige boot tussen de enorme kalkstenenrotsen varen. De zon breekt zelfs een tijdje door. Op de boot zit een ander stel uit Mexico welke ook bezig is met een wereldreis en zelfs ook begonnen is in Moskou. Leuk ervaring uitwisselen! Tot nu toe zijn we in Zuid-Oost Azië redelijk wat mensen tegengekomen die voor meer dan een vakantieperiode op reis zijn. We zijn zeker geen uitzondering.

Laat in de ochtend kanoën we tussen de vissersdorpjes. Piepschuim en drums/olievaten houden deze huisjes drijvende. De mensen wonen en leven op kleine oppervlaktes. De uitgestrektheid van het water met de rotsen en en afgelegenheid van een stad of andere Vietnamezen doet me denken aan Olkhon Island. Kleine houten huisjes en eindeloze natuur. Avontuur op en top.

In de middag springen we van de boot in het water en zwemmen naar een strandje. Deze Nederlanders hebben de rest van de toeristen laten zien wat zwemmen is! We hebben even de waterratten uitgehangen J. Hierna kanoën we naar en tussen de kalkstenen rotsen door. In de rotsen zijn vele inhammen waarin visjes zwemmen en krabbetjes te zien zijn. Ook genieten we van een tjielp vogelconcert. Al met al is de dag een die bijna te mooi is om waar de zijn. Halong Bay was op voorhand een favoriete bestemming in onze wereldreis en deze is zeker waargemaakt door vandaag waarin we Halong Bay konden ontdekken op kleine schaal zonder grote horders toeristen.

In de namiddag bezoeken we nog een parelkwekerij en zien hoe het begin van de parel geplaatst wordt in de oester. Leuk om een keer gezien te hebben.

Vietnam dag 5 – Halong Bay 15 november

We slapen uit en ontbijten om half negen. Na het uitchecken nemen we op het zonnedek plaats en genieten van het uitzicht. Terugvarend naar de haven nemen we nog de laatste restjes Halong Bay in ons op. Vanaf de boot worden we met de bus weer teruggebracht naar Hanoi. Om zes uur zijn we terug in de stad en droppen we onze tassen bij het busstation. Nog even wat eten, de nachtmarkt afstruinen voor een nekkussen en hierna pakken we om tien uur de nachtbus naar Sapa.