Vietnam dag 1 – Hanoi 11 November

In de hotelkamer in Kuala Lumpur is het warm. En door het tijdsverschil met Myanmar is het lastig vroeg in slaap te vallen. Tegen het tijdstip dat we bijna in slaap vallen gaat de wekker. Kwart over twee geeft de klok aan. We kleden ons aan snel toiletteren en op naar de bus richting het vliegveld. De vriendelijke eigenaar van het hostel brengt ons naar de bus en om 4 uur staan we op het vliegveld.

Het is een gedoe de Air Asia incheck counter te vinden en aangezien het een erg groot vliegveld is blijkt het 25 minuten lopen te zijn. Bij de incheck balie snappen we niet hoe die werkt in verband met het ontbreken van aanwijzingen. We vragen het en na het inchecken lopen we door naar de paspoort en bagagecontrole. We houden een stevig looptempo aan maar vanwege de grote van het vliegveld zijn we pas vijftien minuten voor boarding bij de gate. Af en toe heb je blijkbaar echt twee uur nodig om op tijd je vliegtuig te kunnen halen. De vlucht naar Hanoi, Vietnam is prima en om negen uur landen we.

Na het ophalen van ons visum nemen we de minibus richting het centrum. We zitten op kinderkrukjes, maar hé we komen er wel!  Rond elf uur zijn we bij het hotel. Het bed is zacht, de douche warm, we hebben airco, een ventilator,  kledingkast en koelkast. Wat wil een mens nog meer voor zeven euro vijftig per nacht, ideaal! We duiken nog even het bed in om wat bij te slapen en rond vier uur lopen we het centrum in.

Druk, chaotisch, veel scooters aan de ene kant maar de viezigheid en stof aan de andere kant vallen ons erg mee. Er zijn leuke restaurantjes en het stadscentrum is duidelijk ingericht op toeristen. Overal reisbureautjes en merk namaak outdoorartikelen. Je loopt over de straat, want de stoep staat of vol met scooters of is ingericht als restaurant. Een goede sfeer die ons alles behalve meevalt. Na Myanmar hadden we wat minder luxe verwacht dan de stad uitstraalt.

We informeren bij wat reisbureautjes en kijken rond. We eten bij een straatrestaurantje soep van rijstnoodles, springroll, beef en groente welke lijkt op een mix van sla, kool en brandnetel. Het smaakt vernieuwend en lekker.

We besluiten dat het voor vandaag genoeg is geweest en duiken lekker het hotel in voor wat slaap.

Vietnam dag 2 – Hanoi 12 november

Een van onze favoriete bezigheden is lekker rondlopen en verkennen van een nieuwe omgeving. Dus in Hanoi is dat precies wat we vandaag voor ogen hebben.  Een paar straten van ons hotel stuiten we op een leuk restaurantje en we ontbijten met yoghurt en vers fruit.  Qua het kiezen van eten is er voor ons een groot verschil tussen een vakantie en deze wereldreis. Op vakantie neem je lekker een ijsje een grotere of vetterige maaltijd en nog een lekker milkshake tussendoor. Aangezien we nu bijna drie maanden onderweg zijn is het voor ons niet te doen dit vakantieritme qua eten aan te houden. Voor het vele lopen wat we bijna dagelijks doen en om gezond en fit te blijven proberen we te letten op het eten en de eettentjes die we kiezen. Gelukkig zijn we nog bijna niet ziek geweest van voedsel. Toch blijft het lastig te bepalen wat in een gerecht zit en hoe het klaargemaakt is. Ach, ja rijst en rijstnoodles voeren hier de boventoon dus dat kan niet veel kwaad.

Na het ontbijt struinen we de straatjes van Hanoi af. Oude architectuur, tempels, een kerk, groot meer en duizenden kleine winkeltjes. Tussendoor stappen we een tourbureau binnen en na anderhalf uur informatie inwinnen en onderhandelen komen we naar buiten met een boottocht naar Halong Bay, een trekking in Sapa en een treinkaartje naar de volgende stad naar het zuiden welke we willen bezoeken, Dong Hoi. Goed geslaagd voor een prima onderhandelde prijs. Toch voelen we ons een beetje vreemd en afgezet. Waarschijnlijk hadden we dat bij elk onderhandelde tripoptie en elk mogelijke prijs gehad, want dat onderhandelen blijft toch lastig. Boosheid, smeken of smakeloze grappen komen allemaal ter tafel vanaf de kant van de reisbureau’s.

In de avond maken we een wandeling richting de barbeque street en eten heerlijke kip. Vers van de bbq-grill. We sluiten de avond af bij de Barstreet. Een straat met overal kinderkrukjes en tafeltjes waar locals en toeristen bier (of iets anders in mijn geval) drinken. Het bizarre is dat scooters zich ook nog door deze menigte duwen waardoor de chaos compleet is. Toch voelt het goed om op deze manier een ‘terrasje’ te pakken en lekker mensen te kijken.